tisdag 30 september 2014

Händer grejer här...

Nej, det går inte fort. Alls. Men likväl som vikten dalar i maklig, men stadig, takt och ändrar sig värken i kroppen och energin höll mig vaken till elva igårkväll!! Lycka för en som nästan gav upp....
Idag är det blingdag! Byta däck på bilen, ta in vackra blommor innan dom dukar under av nattfrosten. Hoppas det inte är försent.
Sen är det modevisning ikväll, mums det oxå!

Gårdagens intag var väldigt lyckat...
Smoothie på grönkål, banan, kokosmjölk, blåbär, Basica m m, sen blev det ägg och hembakat bröd på kokos- och mandelmjöl efter en dryg halvtimme. Aldrig blanda frukt med proteiner....
Lunchen blev lite sallad o plock, men middagen.... den såsen var to die for!
Hittade en kalkonfile som var rätt stor, säkert 700g minst, mycket bra för oss som vill ha fina proteiner! Den fick marinera i:
Sherryvinäger
Rödvin
Balsamico
Smält smör
Salt & peppar
Sen in i ugnen tills klar, drygt 200 grader. Öste ofta, vände i halvtid så det blev knaprigt runt om. Vila under folie.
Hällde av all vätska, i med ordentligt med grädde och ekologiska, sockerfria tranbär (Willys till bra pris) och sen fick den puttra ihop sig. Aaaaaaaah, så god den såsen blev!!
Till det min nya favoritsallad - finstrimlad vit- och grönkål, linfröolja, olivolja och en pressad citron.
Mums var det här! Och kroppen mår så bra av detta.
Absolut noll på stärkelse, det är det som gäller. Tror många skulle bli så friska om de var hårda med pasta, ris, potatis, vetemjöl och alla andra sädesslag och förstås sockret!!
Till teet på kvällen - gör mitt egna knäcke på mandel- och kokosmjöl, ägg, fiberhusk, smör. Kör det i matberedaren som en pajdeg, låter den vila i kylskåpet. Sedan skär jag tunna skivor av "korven" som jag gjort av degen, in i ugnen på ca 150-175 grader i kanske 10-15 min. Mums det också!

Nu är det dags för dagens smoothie - nu kom jag ihåg att köpa passionsfrukt också! Blir en höjdare i drinken tycker jag!

Min kropp mår så mycket bättre med denna kost. I lchf mådde jag ständigt illa av den gruvliga mängden fett. Jag utgår fortfarande väldigt mycket från recept som jag utvecklat med lchf-tänket, men att tillföra bra kolhydrater och frukt gjorde mitt liv så mycket bättre....

Känner mig så glad och hoppfull igen, känner igen mig själv. Jag är ju av naturen en glädjepropp, och att inte känna den glädjen i mig var en förfärlig tid. Hade en djup dip i min sköldkörtel förra hösten och vintern, mardröm. Nu var det på väg dit igen, men jag tror banne mig att jag vinner!! Den är svullen fortfarande, kroppen värker än och pigg är jag väl inte direkt ännu - men det förändrar sig sakta varje dag mot det bättre. Lycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar