tisdag 23 september 2014

Första dagen med Eva Renners kost.....

Ibland vet man inte själv varför saker tar sådan tid, många gånger särskilt bra beslut... Sluta röka. Börja träna. Ändra kosten...
Men egentligen är det väl skit samma - man bestämmer sig när man är redo, och då kör man. Själv är jag trött på att halvhjärtat "försöka" med saker och ting, när det är klart så är det - och då j-lar!!
Köpte Eva Renners häfte för flera år sedan, kände redan då att det här var så bra! Med en galen sköldkörtel i 25 år så borde jag väl ha fattat redan då, när jag köpte det. Kör med detta och jag blir frisk. Kan inte ens förklara för mig själv varför jag inte började direkt. Vet bara att jag var mitt uppe i en av alla de snart hundratals metoder och koster jag försökt mig på för att bli frisk. Herregud - undrar hur mycket pengar som gått till olika personer och deras metoder och alla dessa ändlösa piller och saker man skulle köpa för att få det fantastiska resultatet. Hmm, har sorgligt nog resulterat i en nästan otrevlig attityd när folk ska sälja allt möjligt till mig...

Nåväl, den här gången är det illa ställt med den här madamen med en trötthet från helvetet, en värk i kroppen som gör det omöjligt att leva i längden, kort sagt det är riktigt, riktigt dåligt. 
Jag försöker hålla uppe humöret och skriver glatt på facebook, är glad i telefonen och när jag träffar folk, allt för att inte ramla ned i det svarta hålet - hålet som jag cirklat runt nu ett tag, precis på kanten och känt hur nära det varit många gånger att jag bara fallit....

Men jag har så mycket i livet, så mycket kärlek runt mig, så jag kan bara inte ge upp. Och nu plötsligt så var beslutet här. Nu ska jag köra Evas kost. Rakt av. Inget j-la fusk någongång. Nu ska jag bli frisk.

Första dagen:
Ett glas kroppstempererat vatten.
Ett halvt glas vatten med 1/2 tsk bikarbonat o en pressad ekocitron
Plockat grönkål i trädgården nu på morgonen, strimlat den ihop med eko vitkål och pressat en citron över. Ett kokt ägg till.

Nu ska jag åka för att inhandla ekologiska quinoafrön, som jag ska göra en sorts dryck av för att balansera mitt magsystem. Det blir lite strikt de här första dagarna, allt för att kosten sedan ska få snabbare resultat. Men det är det värt. Jag bara vet det.
Samtidigt ska jag börja gå hos en skicklig kiropraktor här i Eskilstuna, som arbetar med en metod som inte alls handlar om manipulering av ryggraden. Han trodde bestämt att han skulle kunna hjälpa mig med min ryggrad, som inte såg så snygg ut. Har känt det minsann... 

Blir spännande som bara den, har hopp igen efter några veckors mardröm och planen med att skriva om detta är också inspirerande. Har nämnligen både hört runt omkring mig och läst om just krånglande sköldkörtlar; det ökar något hiskeligt! Och fler och fler barn och tonåringar råkar illa ut, hemskt är det. För tro mig - det här är verkligen sjukdomen från helvetet, fy f.....
Så planen med att skriva om det är att kunna kanske, kanske inspirera andra till att ta steget mot en friska hälsa.

För det går. Men det är en sak som verkligen måste vara närvarande och det är det egna beslutet. Ingen gör det här åt mig. Och det är bara jag som kan prata mig ur det. Det där med att "unna mig" något med stärkelse, socker eller annat skit - nehej, slut med det!
Kommer att skriva om det här så ofta jag kan. Blir om inte annat min egen dagbok, som jag kan gå tillbaka till och se hur resan såg ut.
Så nu ska jag äta min ägg/kålfrukost (så här strikt är det inte annars i den här fantastiska kosten, bara en kur nu i början!) och sedan inhandla lite produkter!
Och nu ska jag skriva det läskigaste av allt.... Eva råder oss i sitt häfte att skriva upp midjemått och vikt.... Det här är så hemskt att jag mår illa, tog fram måttbandet och mitt midjemått är 96. Hemske Sven!!!!! Det är illa, inte bara med måendet.... Verkar som allt fett från lchf-tiden lagt sig där. Nu köpa batteri till vågen också, då svimmar jag väl.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar