måndag 7 april 2014

Nyttigt = äckligt..??

Under alla år inom den alternativa branschen, så har jag förstås råkat på alla möjliga nyttisgurus, tyvärr nästan helt utan undantag med skitäcklig mat. Smaklös, stompig, ibland som att äta mossa man kört i matberedaren. Huuuh. Så jag har provat... och gett upp det lika fort, inte för mig. 
Men nu när jag blev så här sjuk så tog jag mig an en total förändring av min kost. För jag vill leva. 
Men envis som jag är, så vägrar jag äta något som är äckligt, det går bort! Så ujuj, vad jag laborerar och testar! Har bloggat lite om några recept, bara för att det är kul att skriva "dagbok" om min färdväg. Tänker mig att gå tillbaka och läsa mina egna tips när lusten och energin tryter...

Idag blev det grön- och vitkål, banan, apelsin, grape & min egna mandelmjölk mixad till ljuvligaste smoothien, mums. Skar en röd paprika, gjorde en tjock skiva av den, lade i rapsolja och kokosfett (den nytta från hälsokosten) i stekpannan, knäckte ett ägg i den, strödde på salt, peppar och timjan. Mumsmums!! Efter det lite chaithe...
Lyckades äntligen idag också göra ett krispigt knäckebröd, typ. De jag gjort tidigare har varit lite som att tugga i sig en spånskiva, yiäck! Här använde jag mandelsmeten som blivit kvar efter min tillverkning av mandelmjölken, blandade med fiberhusk, linfrön och hett vatten - in i ugnen 1,5 tim på 100 grader. Lade det sedan på galler, lät ugnen vara på men med luckan lite öppen. Lät det ligga så tills det var krispigt och knaprigt, yammii! Körde lite tahini (sesampasta) på knäcket till min jättegoda morotssoppa.

I den fräste jag först lök, vitlök och färsk fänkål. I med morötter i bitar som fick fräsa med en stund. Lite kanel tillsätts i fräset. När allt blivit lite fräst och mjukt tillsatte jag vatten & kokosmjölk, bra buljong från hälsokost utan tillsatser och jäst, salt, svartpeppar. Koka i ca 30 min. Mixa. Servera med knäcket & klipp gärna lite färska kryddor över eller groddar.
Istället för den fruktansvärda mungbönsgrytan jag gjorde enligt yogiskt recept (blääh!) så kokade jag små mungisar och tillsatte sedan en lagom portion i morotssoppan. Tror verkligen mungbönor är excellenta giftutdrivare, men blev dessutom riktigt mumsgoda ihop med den läckra soppan. Jag blir snart en mästerkock på nyttig mat!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar